Face-to-face lessen blijven superbelangrijk”

Als iémand kan vertellen wat een goede leraar is, dan is het Hans van Deursen wel: hij heeft bijna veertig jaar leservaring. Maar denk niet dat lesgeven ondertussen een sleets maniertje is geworden. Hij is nog iedere dag bezig met onderwijsinnovaties en praat enthousiast over internetlessen via Zoom. Ook voor verhalen over de begintijd van Inrush is Hans de juiste persoon: hij en Cees Kramer richtten samen Inrush op.

Wat zijn je eerste leservaringen? Hans: “In de jaren tachtig begon ik als leraar elektrotechniek, eerst op een middelbare school en daarna op een MBO. Is dit het? dacht ik al snel. Ik was meer met de opvoeding bezig dan met het vak zelf. Omdat ik de techniek in wilde heb ik een paar jaar bij het energiebedrijf van Amsterdam gewerkt en daarna werd ik opleider bij Nuon (nu Vattenfall). Dat was leuk, want je kon de theorielessen meteen in praktijk brengen. In het opleidingsinstituut van Nuon kwam ik Cees tegen. Toen we om ons heen steeds vaker hoorden zeggen dat opleiden voor een energiebedrijf eigenlijk geen corebusiness is, hebben we elkaar aangekeken en besloten om er wel ónze corebusiness van te maken.”

Waar ging Inrush van start? “We konden in Maasland een boerenschuur huren waar we een theorielokaaltje in maakten en een practicum. De foto’s uit die tijd hangen nog in de huidige lunchruimte. Op die foto’s zie je bijvoorbeeld de kas waar we tussen de middag aten, in een hoek achterin hing een hangmat. Het was een prachtige tijd, echt een pionierstijd. Het was ook spannend: we waren net voor onszelf begonnen toen de cafébrand plaatsvond in Volendam en de aanslagen van 9/11. Als je net zelfstandig bent, maakt dat onzeker. Maar het ging hartstikke goed allemaal. We waren gespecialiseerd in hoogspanning, maar kregen in 2001 meteen duizend cursisten van Corus (nu Tata) die ook in de laagspanning opgeleid moesten worden. Dus dat gingen we erbij doen. We verhuisden naar een locatie in Heemskerk en toen ging het hard. We kregen er vestigingen bij in Maasdijk en Oude Tonge, en vorig jaar in Zwolle.”

Ben je meer ondernemer of leraar? “Ik ben leraar in hart en nieren. Toen we Inrush begonnen, ging Cees de financiën doen en maakte ik het lesmateriaal. Dat werd de natuurlijke rolverdeling. Na tien jaar heb ik me teruggetrokken uit de directie. Als eigenaar van een groter bedrijf kom je steeds meer achter een bureau terecht en dat wilde ik niet. Ik vind het leuker om leertrajecten met mensen te doen. Na veertig jaar in dit vak heb ik het nóg naar m’n zin. Dat is toch fantastisch?”

Wat is een goeie docent? Een goeie docent stelt je op je gemak en creëert een sfeer waarin je fouten mag maken en durft te vragen. Daarnaast is het goed om je kennis op verschillende manieren over te dragen. Theorie en praktijk hebben we altijd afgewisseld, nu komt daar steeds meer e-learning bij. We hebben microlessen op video die een onderwerp in zes minuten kort inleiden en samenvatten. Dat werkt heel goed. Verder maken we interactieve films, waarbij je enkele handelingen bekijkt, die telkens worden onderbroken door een vraag. Corona heeft dit soort ontwikkelingen versneld. We gaven de afgelopen maanden veel internetlessen, via Zoom, en toetsten met Kahoot!.”

Wat is je drive voor de komende jaren? “Ik vind het ontzettend leuk om naast het lesgeven aan de slag te zijn met digitale onderwijsinnovaties. Aan de andere kant: alleen leren via e-learning werkt niet, face-to-face contact blijft superbelangrijk. Bij Inrush werken we met kleine groepjes, dus je hebt al gauw een connectie met elkaar. Dat maakt het bijzonder. Het geeft me vooral voldoening als ik mensen die niet in één keer slagen er toch doorheen kan helpen. Als mensen me bedanken en zeggen: ik ben drie keer gezakt, maar nu is het me dankzij jou toch gelukt.”