“Corona heeft digitalisering versneld”

Bij het twintigjarig bestaan is er veel om trots op te zijn. Inrush werkt voor alle grote industriële bedrijven in Nederland en leidt jaarlijks ruim tweeduizend cursisten op. Vorig jaar werd de vierde locatie geopend, in Zwolle, en de groei is er nog niet uit. Vandaar de vraag aan managing director René Arends: wat maakt Inrush zo succesvol?

René hoeft eigenlijk geen moment na te denken over de vraag waar Inrush zijn populariteit aan te danken heeft. “Onze docenten zijn mannen uit de praktijk en er heerst een relaxte sfeer”, somt hij op. “Daarbij komt dat we ons blijven ontwikkelen. En dat zien klanten.”

De ideale docent Het begint allemaal bij een enthousiaste docent voor de klas, die leren leuk maakt, vindt René: “De ideale docent begint met lesgeven als hij een jaar of 45 jaar is en al 20 jaar in het vak heeft gewerkt, en nu zijn kennis wil overdragen. Dat zijn de interessante mensen. ‘Je moet heel veel zakken zout gevreten hebben’, noemen we dat. Want we werken in onze praktijkruimtes met échte spanning – en dat is trouwens ook een interessant verschil met andere opleidingsinstituten, want die doen dat niet – en een fout is dodelijk. Die veiligheid erin rammen, is van levensbelang.”

Bol.com Cees Kramer vroeg René in 2014 om mede-eigenaar van Inrush te worden. René: “Ik kende Cees van Nuon, waar we in de jaren negentig instructeur hoog- en laagspanning waren. In 2014 werkte ik bij de politie als directeur bedrijfsvoering. Maar ik wilde graag ondernemender bezig zijn, dus ik heb ja gezegd.” Veel van zijn ambities voor Inrush zijn waargemaakt. Inrush is flink gemoderniseerd. René: “Er zijn smartboards gekomen en we gaan steeds meer toe naar blended learning: een combinatie van e-learning en traditionele lessen. Contactlessen blijven bestaan: je moet elkaar af en toe in de ogen kunnen kijken en vragen kunnen stellen. Daarnaast ontwikkelen we een soort Netflix-omgeving waar we online lessen aanbieden. Voor docenten, administratieve medewerkers, klanten - voor iedereen is dat wennen. Maar heb je weleens iets via Bol.com besteld? vraag ik dan. Als je dat kan, kun je dit ook.”

Corona Half maart ging heel Nederland op slot en werden alle cursussen abrupt afgebroken. René: “Op initiatief van Hans, die al ervaring had met Zoom, gingen we meteen online overleggen. We besloten om alle klanten via Zoom theorielessen aan te bieden. Ze konden het vrijblijvend uitproberen en de cursus later op de gewone manier afronden. Ik ben donderdagavond online’, mailde de docent dan, heb je zin om mee te doen? Daar is best veel gebruik van gemaakt. Mooi is ook dat je de lessen kunt opnemen en terugkijken.” En zo brengt corona ook nog wat goeds? René: “We hebben echt wel pijn geleden, die drie maanden. En opnieuw opstarten is minder makkelijk dan het lijkt. Maar het geluk van corona is dat het ons heeft gedwongen om versneld te innoveren. Waar we de afgelopen maanden mee hebben geoefend, kunnen we nu bestendigen en incorporeren.”